دلتاپی استرس در دانشجویان - دلتاپی

سردردهای شدید

استرس مسائل مالی

 

تأثیر اضطراب اجتماعی بر روی دانشجویان

 

اختلال اضطراب اجتماعی با ترس ثابت و مداوم و غیرمنطقی از موقعیت‌های مختلف بیان می‌شود که در آن فرد می‌ترسد که هر عملی انجام دهد، شرم‌آور و تحقیرآمیز باشد.موقعیت‌هایی که این افراد در مواجهه با آن نگران و مضطرب می‌شوند شامل صحبت کردن با تلفن ، صحبت با غریبه‌ها ، شرکت در مهمانی ها و اجتماعات، ارتباط چشمی با افراد ناآشنا واست.ممکن است دانشجویان از تماس چشمی جلوگیری کنند و یا این که این دانشجویان اغلب با دانشجویان دیگر درگیر شوند زیرا آن‌ها قادر به شرکت کامل در کلاس‌ها یا شرکت در پروژه های گروهی و شفاهی نیستند و این می تواند نهایتا منجر به استفاده آن‌ها از مواد مخدر شود.سرانجام ، دانشجویان نیز ممکن است به دلیل ترس شدید اجتماعی یا خجالت ، در دوست‌یابی دچار مشکل شوند یا مشکلات اجتماعی را تجربه کنند.متأسفانه ، سالهاست که اعتقاد غالب این بوده است که برخی از دانشجویان صرفاً چون خجالتی هستند ترجیح نمی‌دهند تا مانند همسالان پرشورتر خود در اجتماعات و پروژه‌ها شرکت کنند و این نادرست است.به طور کلی دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی می‌خواهند فعال باشند و فارغ التحصیل شوند.آنها حتی ممکن است بخواهند در فعالیتهایی شرکت کنند که جنبه عملکردی دارد، مانند نمایش، دو و میدانی وبا این حال، اضطراب، آن‌ها را از انجام این کار باز می‌دارد و از آنجا که آن‌ها اغلب ساکت و گوشه‌گیر هستند ، ممکن است خیلی مورد توجه اساتید قرار نگیرند.

 

 

تأثیر استرس بر نتایج امتحان دانشجویان

 

اضطراب امتحان واقعی است.حتی آن‌هایی که هنگام امتحان دادن دچار استرس شدید نمی‌شوند، کسانی را می‌شناسند که در روزهای امتحان دچار معده درد شدید شده‌اند.این وضعیت توسط انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا به دلیل ترس از عدم موفقیت ، عدم آمادگی و سابقه امتحان ضعیف ، به عنوان نوعی اضطراب عملکرد شناخته شده است.برخلاف میزان طبیعی استرس ، اضطراب امتحان منجر به نتایج بهتری نمی‌شود بلکه همانطور که تحقیقات جدید نشان می‌دهد، استرس امتحان می‌تواند نمرات آزمون را کاهش دهد.

 

استرس و عملکرد

 

این مطالعه با عنوان استرس و عملکرد، نحوه‌ی پاسخگویی دانشجویان از نظر فیزیولوژیکی به امتحان‌های پرفشار، کار محقق جنیفر هیسل و تیم وی است.این گروه مقادیر هورمون استرس کورتیزول را در دانشجویان قبل، حین و بعد از امتحانات سخت را اندازه گیری کردند.پس از تدوین، نتایج شگفت‌انگیز بودند.برخی از دانشجویانی که در هفته‌های امتحان افزایش و یا کاهش کورتیزول را نشان داده بودند تغییراتی در نتایج امتحان آن‌ها مشاهده شده است.

استرس دانشجویان

برای کاهش استرس شب امتحان چه چیزی بخوریم؟

شب امتحان برای همه‌ دانشجویان با استرس و اضطراب همراه است.داشتن آمادگی کافی برای امتحان، به میزان قابل‌ توجهی از استرس و اضطراب مذکور می‌کاهد علاوه بر آن تغذیه مناسب شب امتحان در کاهش اضطراب نقش بالایی دارد.حال به چند مورد از نکات تغذیه‌ای که در کاهش اضطراب به ما کمک می‌کند اشاره می‌کنیم.

  • مواد غذایی چون اسید چرب، امگا ۳، ویتامین‌هایCوD، پتاسیم و منیزیم نیز مواد مغذی هستند که در پیشگیری از اضطراب و استرس نقش بالایی دارند.

  • مصرف میوه همچنین مغزها که دارای موادی چون منیزیم و روی هستند در کاهش استرس بسیار تأثیرگذار بوده و مصرف بالای ميوه‌ به عملکرد بهتر مغز کمک می‌کند به همين دليل توصيه می‌شود دانشجویان در ايام امتحانات مصرف ميوه‌ها را در برنامه غذایی روزانه‌ خود نیز بگنجانند.

  • مصرف یک لیوان شیر و یا یک عدد سیب قبل از خواب نیز در شب امتحان به کاهش استرس کمک می‌کند و در تغذیه مناسب نقش بسیار بالایی دارد.

  • اگر در حالت عادی تمایلی به خوردن صبحانه ندارید باید حتماً در روز امتحان برای کاهش اضطراب و استرس به تغذیه خود توجه داشته باشید.

  • از خوردن غذاهایی که بازده مغز را کاهش می‌دهند بپرهیزید وپیش از امتحان غذاهایی که از آرد سفید درست‌ شده‌اند مانند بیسکویت، کیک و کلوچه مصرف نکنید، زیرابه زمان و انرژی زیادی برای هضم شدن نیاز دارند.همچنین خوراکی‌هایی که قندِ فراوان دارند مانند شکلات، شیرینی و دسر را نیر مصرف نکنید.

  • قبل از امتحان و در طول امتحان آب کافی بنوشید.چایِ بدون شکر هم خوب است.کمبود آب موجب کاهش تمرکز، ضعف و تحلیل انرژی‌تان می‌شود.

راه‌های کنترل و درمان و کاهش استرس در شب امتحان

کمی استرس در طول زمان امتحان می‌تواند یک چیز خوب باشد ، زیرا باعث می شود که کار را به درستی انجام دهید.اما بعضی اوقات ، به خصوص در پایان سال تحصیلی ، میزان استرس غیر قابل کنترل می شود.برای برخی از دانشجویان، امتحانات می‌تواند خیلی آرام و بدون استرس باشد اما برای برخی دیگر، ممکن است منجر به کف دست عرق کرده و تپش قلب باشد.در اینجا نکات مفیدی وجود دارد که می تواند به از بین بردن استرس شما کمک کند.

  • استراحت منظم داشته باشید و برنامه ریزی برای کارهای تفریحی انجام دهید:شدیدترین جدول زمانبندی امتحانات باعث می‌شود زمان کمی برای استراحت داشته باشید و این می تواند شامل استراحت۲۰دقیقه ای در طول روز آمادگی برای امتحان و فعالیت های طولانی‌تر ذهنی باشد.سعی کنید برای شام با دوستان بیرون بروید ، به سینما بروید، هر کاری که دوست دارید انجام دهید که ذهن شما از امتحانات منحرف شود.کمی دور شدن از کتاب ، باعث می‌شود دفعه بعد که به کتاب مراجعه می‌کنید آرامش بیشتری داشته باشید.

  • ورزش کنید و به بیرون از منزل بروید:به راحتی یکی از ناامیدکننده‌ترین موارد مربوط به فصل امتحان این است که به نظر می‌رسد درست با روشن شدن هوا، شروع به فعالیت می‌کنیم.از این کار به نفع خود استفاده کرده و برای پیاده‌روی یا دویدن بیرون بروید.این کار علاوه بر سالم نگه داشتن شما ، به تقویت روحیه شما نیز کمک فراوانی می‌کند.

  • با کسی صحبت کنید:اگر استرس به حدی برسد که بسیار زیاد باشد و بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد، سعی کنید در مورد آن با کسی صحبت کنید.دانشگاه شما باید خدمتی در این زمینه داشته باشد که بتوانید در مورد نگرانی های خود با آنان صحبت کنید و در مورد نحوه‌ی مدیریت آن مشاوره بگیرید.اگر به نظرتان این یک قدم خیلی بزرگ است، در مورد فشارهایی که احساس می‌کنید بر روی شما هست با یکی از اعضای خانواده یا یک دوست صحبت کنید.

راه‌های از بین بردن استرس امتحان

  • یک فیلم، برنامه تلویزیونی و یا به پادکست یک کمدین گوش دهید که باعث خنده شما می شود.

  • مقداری چای گیاهی یا شکلات داغ بنوشید.این یک واقعیت شناخته شده است که نوشیدنی‌های گرم به آرامش روح کمک می‌کند.

  • دوش یا حمام می تواند به رفع استرس کمک کند.

  • از مواجه شدن با افراد استرسی خودداری کنید.

  • هر آنچه را که احساس می کنید باید انجام دهید بنویسید.

منابع

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 47 views بار دسته بندی : توسعه فردی تاريخ : 16 سپتامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها